söndag 12 februari 2012

Dyskalkyli

Kännetecken:
* Mycket svårt för att lära in och förstå de fyra räknesätten
* Svårt att minnas siffror
* Räknar långsamt
* Kastar om siffror 246 kan bli 264
* Svårt att uppfatta antal och mängd
* Dålig tidsuppfattning
* Svårt att lära sig klockan
* Svårt att hantera pengar och sköta ekonomi
* Dåligt lokalsinne, svårt att hitta, skilja på höger och vänster, läsa kartor
* Svårt att läsa och förstå tidtabeller

Källa: Vårdguiden.se

Som mattelärare har jag varit på seminarium och lyssnat och lärt mig om dyskalkyli - tyvärr inte så vanligt bland oss mattelärare. Vet inte om det är tillräcklig forskning om detta, för då ska det inte behövas tidningsartiklar om att dyskalkyli är ett nytt begrepp för många (Corren 3/2+6/2). Tyvärr kan jag inte länka!

Denna forskning behövs och jag hoppas att vi får fler pedagoger med specialkompetens inom just dyskalkyli.

Samtidigt har vi en annan grupp elever som behöver matematik på annan nivå. Precis som jag skrev i ett inlägg tidigare så har Linköping nu fått spetsklasser inom NO och då är det speciellt matematiken jag tänker på.

Universitetets studenter hjälper gärna till med läxläsning. Blev intervjuad för ca ett år sedan om den räknestuga man har på Katedralskolan - Mattecentrum - som är öppet för alla gymnasieelever. På Berzan (Corren3/2) har man nu läxhjälp via internet där eleverna kan chatta med studenter som går lärarprogram.

Jag tror att många underskattar matematikundervisningen - man måste traggla och traggla och öva - det går inte att ex. lära sig matte på något högre nivå om man inte är inställd på att det behövs träning och åter träning. Det är OK att träna till ex. att bli duktig inom någon sport eller att rabbla glosor. men behovet är lika stort i matematik - att lära sig procent/procentenheter är lika viktigt som att kunna klara sin ekonomi........

Jag blir ibland orolig, kan ju inte låta bli det som fd mattelärare, att man ser så olika på ämnet matte jämfört med ämnet engelska men också på att man accepterar att "man inte kan matte". Hur ska man då kunna klara av sin ekonomi eller moment inom sitt jobb som kräver matte?

Jag vill höja nivån på matten! Prata med matematik mer era barn....precis som vi i alla år har haft "läs en kvart" så ska vi kanske ha "matte under en kvart". Man kan spela spel, ex. yatzy eller man kan prata om olika saker som finns i vardagen -ex. att räkna ut hur lång tid det tar att förflytta sig från en plats till en annan med buss.....och alla dessa tankenötter som finns! Det är ju magiskt och rolig med matte, men man måste anstränga sig, gör det till en utmaning inom familjen att komma på roligaste matteproblemet!

Mina olika inlägg i matte

Älskar matte/Carina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förlåt om den här kommentaren blir plump men... Ja, som mamma till ett barn med dyskalkyli så tog jag illa upp. Träna en kvart? Hade du verkligen varit på föreläsningen? Det är hemskt att dessa barn ska mötas av den här inställningen tycker jag. Tänk om det bara vore att träna en kvart, så enkelt livet vore för dessa elever då.

Carina Boberg sa...

Hej Mamma Anonym
Jag är verkligen ledsen om du känner att det inte var tillräckligt med råd som som jag gav.
Att läsa en kvart om dagen är ju vedertaget, har själv tre barn som jag gjort detta med.

Ville bara få igång en diskussion om att vi behöver få igång matematikövningar hemma också, inte bara i skolan.

Jag är tacksam för att du säger ifrån men jag tror vi kan vara överens om att denna problematik behöver lyftas upp på samma nivå som dyslexi.
Att vi behöver "prata" matte hemma och att vi måste jobba med dessa barn precis som vi gör med våra barn som har problem med att läsa.

Mvh Carina